HiFi technology

10/30/2022 ادمین سایت
HiFi technology

با روی کار آمدن برند های معتبر جهان در عرصه موسیقی، روز به روز بر تعداد تجهیزات صوتی حرفه ای مانند هدفون، اسپیکر، هندزفری و … افزوده می شود. اگر به دنیای موسیقی علاقه دارید، قطعا در هنگام خرید هدفون، با فناوری HI-FI رو به رو شده اید؛ یک اصطلاح رایج که به زبان ساده نشانگر کیفیت بالای پخش کننده موسیقی است. همانطور که میدانید این قابلیت جذاب تنها در محصولات صوتی بالا رده وجود دارد.

های فای چیست

 

فناوری های فای چیست؟

به زبان ساده همانطور که واژه های 4K یا Full HD در سیستم های پخش تصویر نشانگر کیفیت بالا می باشند، فناوری HI-FI نیز در تجهیزات صوتی بیانگر کیفیت پخش صوت بالا و یا توانایی بالای درایو موسیقی در پخش صوت می باشد. HI-FI در واقع مخفف واژه High fidelity به معنی “وفاداری بالا” است و به وفاداری اسپیکر پخش کننده در هنگام انتقال پالس‌ های صوتی اشاره دارد. به طور کلی یک سیستم صوتی دارای فناوری HI-FI قادر است صدای پخش شده را بدون در هم آمیختگی و اعوجاج به گوش کاربر برساند.

HiFi-technology

از این رو فناوری های فای به یک استاندارد ثابت تبدیل شده و بسیاری از تولید کنندگان تجهیزات صوتی از این واژه (حتی به دروغ!) برای جذب کاربران استفاده می کنند. فناوری HI-FI می تواند در ساند بار ها، سینمای خانگی، اسپیکر ها، هندزفری ها و هدفون ها مورد استفاده قرار گیرد، از این رو و با توجه به تفاوت چشمگیر سیستم های های فای با مدل های معمولی، حتما به وجود این ویژگی در هنگام خرید توجه داشته باشید.

 

 

مطالب مرتبط: هندزفری های سیمی ارزان ، برند جی بی ال ، روش ریست کردن هندزفری های بیسیم 

 

فناوری های فای چگونه کار می کند؟

برای اینکه یک سیستم صوتی به صدای HI-FI دست پیدا کند، لازم است که تمام اجزای آن در بالاترین کیفیت ممکن فعالیت کنند. یک سیستم HI-FI استاندارد، از چند بخش اصلی شامل سورس، بخش تقویت کننده سیگنال و درایو پخش کننده تشکیل می شود و تمام آن ها به صورت پیوسته تلاش می کنند تا بهترین تجربه پخش موسیقی را به کاربر القا کنند. در ادامه کاربرد هریک از این اجزا در یک سیستم های فای را بررسی می کنیم.

سورس یا منبع: به طور کلی هر قطعه موسیقی از یک منبع مشخص پخش می شود؛ این منبع می تواند یک اپلیکیشن پخش موسیقی، دیسک CD یا DVD و … باشد. بدون شک هر چقدر هم کیفیت اسپیکر یا سیستم صوتی بالا باشد، بدون استفاده از یک سورس با کیفیت نمی توانید از حداکثر توان سیستم بهره ببرید.

HiFi-technology

 تقویت کننده سیگنال: تقویت کننده سیگنال صوتی شامل 2 بخش Pre Amplifier و Power Amplifier می شود و وظیفه تقویت سیگنال صوتی به منظور دست یابی به کیفیت صدای به مراتب بالاتر را بر عهده دارد. با اینکه این 2 بخش از اصلی ترین بخش های یک سیستم های فای به شمار می روند، به دلیل قیمت بالا کمتر کسی به سراغ آن ها می رود.

اسپیکر: اسپیکر ها خروجی نهایی سیستم هستند و هرچه کیفیت آن ها بیشتر باشد، کیفیت صدای دریافت شده نیز بالاتر خواهد بود. عموما اسپیکر ها چه در هدفون ها و چه در سیستم های پخش موسیقی دیگر، به صورت 2 تایی تعبیه می شوند تا صدای دریافتی به صورت استریو باشد. از این رو می توان گفت بین فناوری HI-FI و صدای استریو رابطه مستقیمی وجود دارد. 

تفاوت فناوری HI-FI و Hi-Res چیست؟

یکی دیگر از استاندارد های صدای با کیفیت که مطمئنا با آن برخورد داشته اید، ویژگی Hi-Res می باشد. این ویژگی نیز در بسیاری از تجهیزات صوتی بالارده وجود دارد و همانند های فای نشانگر کیفیت پخش بالا و توانایی یک درایو صوتی در تولید پالس های صوتی با کیفیت است. Hi-Res Audio با نام “صدای بی اتلاف” شناخته می شود و بر روی باز تولید صدای ضبط شده از منبع و ارسال صحیح آن به درایو های پخش کننده اشاره دارد. همانطور که میدانید، داده های صوتی قبل از ارسال به پخش کننده لازم است که به فرمت های قابل فهم توسط سیستم تغییر کنند و این امر در مواقعی موجب افت کیفیت می شود؛ Hi-Res Audio این ضعف را پوشش می دهد و خروجی بهتری را در انتها ارائه می دهد. از این رو می توان گفت هیچ تفاوتی بین صدای HI-FI و Hi-Res وجود ندارد و هر 2 ویژگی به کیفیت بی نظیر صدا اشاره دارند.

تفاوت هدفون و اسپیکر های HI-FI با مدل های معمولی

فناوری های فیدلیتی حتی با وجود کیفیت بسیار بالا، چندان شناخته شده نیست و تنها افرادی که در حوزه صدا فعالیت دارند آن را به صورت کامل می شناسند. با این وجود هدفون ها و اسپیکر های دارای های فای تفاوت زیادی در پخش جزئیات موسیقی ارائه می کند. در هنگام فرایند باز تولید صدای استریو، یک اسپیکر معمولی بخشی از صدا را حذف می کند و در نتیجه بازه های فرکانسی خاص نمی توانند آن طور که باید به گوش برسند. 

HiFi-technology

تجهیزات صوتی معمولی به دلیل پاسخ فرکانسی محدود تر، نمی توانند صداهای زیر و بم را به خوبی پاسخ گویی کنند؛ در نتیجه موسیقی آن طور که در واقعیت طراحی شده به گوش نمی رسد. برای درک بهتر این موضوع باید 2 اسپیکر دارای های فای و بدون این ویژگی را در کنار یکدیگر تست کنید. ناکارآمد بودن درایو های معمولی در موسیقی هایی با بار صوتی بیشتر مانند راک بیشتر به چشم می آیند؛ در این حالت افت فرکانس موجب می شود شفافیت صدا و دیستورشن، حالت واقع گرایانه خود را از دست می دهند.

 

دیدگاه ها
خرید عمده،هندزفری بیسیم،ساعت هوشمند،ایرپاد،پاوربانک،خرید اینترنتی