tws چیست؟

10/8/2022 ادمین سایت
tws چیست؟

بدون شک فراگیر شدن استفاده از هدفون های بی سیم، ایربادز ها و به طور کلی هندزفری های بلوتوث در چند سال اخیر توانسته تجربه گوش دادن به موسیقی و مکالمه را برای بسیاری از ما دگرگون کند. حذف شدن جک 3.5 میلی متری صدا از گوشی ها نیز همواره به گرم شدن بازار ایربادز ها کمک کرده و همواره کاربران را مجاب به خرید هندزفری بلوتوث می کند. یکی از مورد بحث ترین فناوری های ارتباطی بلوتوث که شاید چندین بار اسمش را شنیده باشید TWS است، تکنولوژی نوظهوری که می تواند تجربه استفاده از گجت های بلوتوثی را به کلی تغییر دهد.

اما TWS چیست و چگونه می تواند به بهتر شدن گجت های بلوتوث و حتی اسپیکر ها کمک کند؟ در مقاله معرفی فناوری TWS این تکنولوژی را از جنبه های مختلف بررسی می کنیم، سپس به مزایا و معایب آن می پردازیم. باجانبی تیک همراه باشید.

فناوری TWS چیست؟

tws-چیست؟

فناوری True Wireless Stereo یا به اختصار TWS یک راه ارتباطی بر پایه فناوری بلوتوث است که امکان برقراری اتصال بدون سیم را فراهم می کند و از آن طریق می توان صدایی Stereo با دو کانال صوتی چپ و راست را پخش کرد. به کمک این فناوری نیازی به اتصال سیمی بین دستگاه های پخش کنند صوت (مانند هندزفری و اسپیکر) با دستگاه منبع صوت (مانند کامپیوتر و تلفن همراه) نیست و می توان آنها را از طریق بلوتوث به یکدیگر متصل نمود. با اینکه پایه این فناوری بر مبنای اتصال بلوتوث است اما نباید آن را با اتصال سیمی دو دستگاه مانند هندزفری دورگردنی اشتباه گرفت چرا که در هندزفری های بلوتوثی دور گردنی یا Wireless اتصال بین دو گوشی هندزفری از طریق سیم صورت می گیرد ولی در دستگاه های TWS نیاز به اتصال سیمی از بین رفته و هر دو گوشی می توانند به صورت کاملا بی سیم با همدیگر مرتبط باشند و به بخش صوت بپردازند.

فناوری TWS در هندزفری های بی سیم

همانطور که به آن اشاره کردیم TWS می تواند تجربه استفاده از گجت های بلوتوث را به کلی تغییر دهد، برای درک بهتر این موضوع می توانیم به نحوه عملکرد فناوری TWS در هندزفری های بدون سیم بپردازیم. در ابتدا تلفن همراه سیگنال صوتی را به یکی از گوشی ها که Master نامیده می شود (و معمولا شرکت سازنده در راهنمای محصول به آن اشاره می کند) ارسال می کند و سپس گوشی Master برای پخش صدای استریو سیگنال های دریافتی را به دو کانال چپ و راست تقسیم کرده و قسمت مشخصی از آن سیگنال را برای دستگاه Slave می فرستد که از این طریق صدایی استریو پخش خواهد شد. البته در یک سری از هندزفری ها که از نسخه جدیدتر بلوتوث استفاده می کنند (عموما نسخه ۵٫۰ به بالا) نیز این فناوری تکامل پیدا کرده و هر دو هندزفری قابلیت اتصال به صورت Master را پیدا می کنند و در این روش خود تلفن همراه تصمیم به تقسیم سیگنال های صوتی برای گوشی چپ و راست جهت پخش صدای استریو را می گیرد که این موضوع باعث کاهش تاخیر و افزایش کیفیت صدای نهایی خواهد شد. همچنین این گوشی ها قابلیت اتصال جداگانه به تلفن همراه را داشته و می توان از آن در حالت تک یا Mono نیز استفاده نمود.

فناوری TWS در اسپیکر های بلوتوث

 tws-چیست؟

تا اینجا در مقاله بررسی فناوری TWS، با ویژگی های این فناوری آشنا شدید، اما این فناوری تنها به هندزفری ها و هدست ها ختم نمی شود و ممکن است در هنگام انتخاب اسپیکر بلوتوثی نیز به این واژه بر بخورید؛ اما TWS در اسپیکر های بلوتوثی چیست و چه کاربردی دارد؟

دو یا چند اسپیکر بلوتوث با پشتیبانی از فناوری TWS را در نظر بگیرید، این اسپیکر ها می توانند به صورت همزمان به یک گیرنده بلوتوث مانند گوشی موبایل یا لپ تاپ متصل شوند و موسیقی پخش شده را با صدایی بلندتر پخش کنند. این ویژگی می تواند در میهمانی ها و دورهمی ها بسیار کاربردی باشد و به کمک آن می توانید موسیقی خود را در تمام محیط به صورت یکسان پخش کنید.

مزایا و معایب فناوری TWS

از مزایای این فناوری پیشرفته می توان به مهم ترین شعار آن که اتصال کاملا بی سیم برای پخش صدا است اشاره کرد. مزیت دیگر آن اتصال سریع و آسان از طریق بلوتوث است که به سرعت به تلفن همراه وصل شده و صدا و موسیقی را به صورت استریو پخش می‌کند. البته باید به این نکته نیز توجه شود که TWS یک فناوری جدید است و برای داشتن یک دستگاه مجهز به این فناوری باید هزینه بالاتری کرد. این موضوع بیشتر در مورد هندزفری های TWS مورد توجه است و این هندزفری ها با قیمتی بالاتر در دسترس هستند. همچنین هندزفری های TWS به دلیل ابعاد کوچکی که دارند نمی‌توانند کیفیت خیلی بالایی را در پخش صدا از خود نشان دهند و یا در مدت زمانی طولانی شارژدهی داشته باشند. علاوه بر آن، این ابعاد کوچک ممکن است باعث گم شدن گوشی ها شود و یا با وارد شدن ضربه ممکن است به کلی خراب شوند.

 

 

 

 

 

دیدگاه ها
خرید عمده،هندزفری بیسیم،ساعت هوشمند،ایرپاد،پاوربانک،خرید اینترنتی