فناوری ENC چیست؟

10/22/2022 ادمین سایت
فناوری ENC چیست؟

تکنولوژی به سرعت در تمام تجهیزات دیجیتال وارد شده است و ما روزانه با بسیاری از این تغییرات رو به رو هستیم. دنیای هدفون و هندزفری ها که در اغلب موارد به وسایل شخصی ما تبدیل شده اند نیز در اثر تکنولوژی، تغییرات زیادی پیدا کرده اند. از طرفی فناوری های بسیاری در هدفون ها به کار گرفته شده که فناوری ENC در میکروفون، یکی از کاربردی ترین فناوری های روز است. در این مقاله قصد داریم به تعریف این فناوری بپردازیم و ضمن تعریف ENC، تفاوت این فناوری در هندزفری را با تکنولوژی رایج تر یعنی ANC، توضیح دهیم. تا انتهای مقاله با جانبی تیک همراه باشید تا با دنیای جذاب میکروفون ها در هندزفری و هدفون ها بیشتر آشنا شوید.

 

فناوری ENC در هندزفری چیست؟

 

به احتمال زیاد بارها اسم فناوری ANC در هدفون و هندزفری را شنیده اید اما شاید کمتر نام ENC به گوشتان خورده باشد. در واقع ENC که مخفف Environmental Noise Cancellation به معنای حذف نویز محیطی است، فقط در هدفون هایی با این فناوری شنیده می شود و مانند ANC رایج نیست. برای اینکه بدانیم فناوری ENC چیست و چگونه کار می کند، در ابتدا برای درک بیشتر بهتر است با فناوری ANC آشنا شویم. در واقع فناوری ANC در هدفون و هندزفری به این صورت عمل می کند که وقتی در حال گوش دادن به موسیقی هستید، صدای اطراف شما را می گیرد و آن را کاهش می دهد تا بتوانید صدای موسیقی را بهتر گوش دهید. برای این کار از معکوس کردن امواج صوتی استفاده می کند تا نویز را به حداقل برساند. فرض کنید نویز شما +5 db است، فناوری ANC با ایجاد یک موج صوتی معکوس در منفی 5 db، صدایی که شما می شنوید را با نویز صفر به گوشتان می رساند.

حالا که به خوبی ANC را درک کردید، می توانیم به تعریف ENC در هدفون بپردازیم. در واقع فناوری ENC در هندزفری برای مواقعی است که در حال صحبت در تماس تلفنی با فردی هستید و این فناوری کمک می کند تا فرد آن طرف خط، بدون نویز صدای شما را بشنود تا مکالمه با کیفیت و خوبی داشته باشید. فناوری لغو نویز محیطی یا ENC، برای این کار از دو میکروفون استفاده می کند که یکی میکروفون داخلی و دیگری میکروفون بیرونی است. میکروفون داخلی معمولا نزدیکتر به دهان انسان قرار دارد و تنها کاری که انجام می دهد به این صورت است که صدای شما را هنگام صحبت کردن، دریافت می کند و پس از دریافت، آن را تقویت می کند. سپس میکروفون بیرونی وارد عمل می شود و نویز اطراف را دریافت می کند و با تشخیص فرکانس آن، تمام نویزهای آن فرکانس را کاهش می دهد. پس از این فرایند، دو صدای بهینه سازی شده از میکروفون داخلی و بیرونی، برای طرف مقابل ارسال می شود و یک صدای تقویت شده و با کیفیت از شما می شنود.

فناوری ENC در میکروفون برای چه موقعیت هایی مناسب است؟

حذف نویز محیطی، الگوریتمی است که فقط در هنگام تماس تلفنی مفید است. هنگامی که در مکانی پر سر و صدا هستید و تماس می گیرید، ENC به حذف نویز اطراف کمک می کند و باعث می شود صدای شما به شخصی که با تلفن صحبت می کنید، واضح تر برسد. بنابراین شما عملاً نمی‌توانید ENC را تجربه کنید، اما فردی که با او صحبت می‌کنید می‌تواند به وضوح به صدای شما گوش دهد و صدای محیط اطرافتان را کمتر بشنود.

فناوری enc در میکروفون یک تکنولوژی ایده آل برای هر موقعیتی است و برای افرادی مناسب است که معمولا در واحدهای اداری و مراکز تماس فعالیت دارند و معمولا در محیط های شلوغ قرار دارند که مشتریان و افراد زیادی با صدای بلند حرف می زنند. علاوه بر این ممکن است شما یک مادر خانه دار با فرزندان زیاد باشید و معمولا در محیط خانه با سر و صدای بسیاری به تماس های خود پاسخ دهید؛ در این وضعیت قطعا استفاده از یک هدفون یا هندزفری که مجهز به فناوری ENC باشد، به شما کمک می کند تا با خیال راحت تماس های با کیفیت برقرار کنید و نگران شنیده شدن سر و صدای محیط خانه توسط فرد آن طرف خط نباشید. به طور کلی وجود فناوری enc در هدفون می تواند برای هر فردی در وضعیت های مختلف، کاربرد داشته باشد و یک مکالمه خوب برقرار کند که هم شما و هم شخصی که با آن صحبت می کنید، از مکالمه لذت ببرد.

آیا فناوری لغو نویز محیطی همه صداهای مزاحم در محیط را حذف می کنند؟

فناوری لغو نویز محیطی (ENC) نمی تواند به طور صد درصد، تمام صداهای مزاحم در محیط را حذف کند اما می توان گفت به طور موثر تا 90 درصد می تواند نویزهای موجود در محیط را معکوس کند و نویز را تا 35dB یا بیشتر کاهش دهد. به این ترتیب طرف دیگر تماس می تواند صدای شما را عاری از درهم آمیختگی های محیط اطراف بشنود که این صدا نیز یک صدای با کیفیت و تقویت شده از شما خواهد بود و فردی که با آن صحبت می کنید، یک تماس با کیفیت از صدای شما خواهد داشت.

 

دیدگاه ها
خرید عمده،هندزفری بیسیم،ساعت هوشمند،ایرپاد،پاوربانک،خرید اینترنتی