نکاتی در مورد شارژ کردن هندزفری بیسیم

10/29/2022 ادمین سایت
نکاتی در مورد شارژ کردن هندزفری بیسیم

یکی از ترفندهای هندزفری های بلوتوث مربوط به نحوه شارژ کردن آن‌هاست. این گجت های هوشمند بسیار حساس هستند و اگر به نکات شارژ کردن هندزفری های بلوتوث توجه نکنیم به زودی خراب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به سه موضوع زیر بپردازیم:

ابتدا سوالات پرتکرار در مورد شارژ کردن هندزفری بلوتوث را مطرح کرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

سپس دلایل شارژ نشدن هندزفری بلوتوث را بررسی می‌کنیم و راه کارهایی برای پیدا می‌کنیم.

در آخر هم چند راه حل برای افزایش عمر باتری هندزفری پیشنهاد می‌کنیم.

 

نکته مهم اول که شاید برای خیلی ها بدیهی باشد اما جز اشتباهات پرتکرار در شارژ هندزفری محسوب می‌شود برچسپ پین‌هاست. وقتی هندزفری بلوتوثی می‌خرید بین هندزفری ها و پین آهن ربایی داخل کیس شارژر یک برچسب پلاستیکی وجود دارد که به طور آکبند تعبیه شده و از شارژ شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سوالات پر تکرار در مورد شارژ کردن هندزفری بلوتوث

در این بخش می خواهیم به همه سوال‌هایی که در مورد مشکلات شارژ کردن هندزفری بلوتوث مطرح می‌شود پاسخ دهیم. اگر سوالی داشتید که ما در این بخش به آن جواب ندادیم حتما در بخش نظرات از ما بپرسید تا تا جایی که ممکن است راهنمای‌تان کنیم.

نکاتی-در-مورد-شارژ-کردن-هندزفری-بیسیم

سوال: چطور هندزفری بلوتوث رو شارژ کنیم؟

جواب: طریقه شارژ هندزفری در برندهای مختلف با هم فرق دارد. اما به طور کلی شما می‌توانید از دو راه زیر هندزفری را شارژ کنید:

1) هندزفری های دارای کیس شارژ یا TWS: این هندزفری ها فقط با کیس شارژر مخصوص به خود شارژ می‌شوند و به آن وابسته هستند. برای شارژ کردن هدفون ها کافیست آن ها را داخل داک قرار دهید و درش را ببندید. با یکی از روش های زیر هم می‌توانید بفهمید که شارژش کامل شده یا نه.

2) هندزفری های بلوتوث سیم دار: این هندزفری ها که به هندزفری های گردنی هم معروفند با کابل شارژ می‌شوند. مثلا نحوه شارژ هندزفری گردنی 1More E4001 به این صورت است که باید آن را به کابل تایپ سی وصل کنید و به برق بزنید.

سوال: هندزفری ها رو با چه شارژری شارژ کنیم؟

جواب: شارژرهایی که همراه هندزفری بلوتوثی ارائه می‌شوند معمولا دارای توان پایین هستند. بنابراین هرگز هندزفری های بلوتوث دارای کیس شارژ را به آداپتورهای فست شارژ یا پاوربانک های توان بالا وصل نکنید.

به طور کلی توان ورودی به کیس شارژر هندزفری بلوتوث نباید از 5V/1A بیشتر شود.

 

سوال: چطور درصد شارژ هدفون بلوتوث رو بفهمیم؟

جواب: پیدا کردن میزان شارژ سری های هندزفری بلوتوث از کیس شارژ خیلی راحت تر است. معمولا وقتی هندزفری را به هر دستگاهی متصل می‌کنید می‌توانید میزان شارژش را ببینید.

1) اتصال به اپلیکیشن. اپلیکیشن هندزفری بلوتوث در 99 درصد مواقع میزان شارژ هر گوش هندزفری را نشان می‌دهد. با اتصال هندزفری بلوتوث به گوشی می‌توانید شارژش را در برنامه مخصوصش ببینید.

2) پاپ آپ گوشی. خیلی از هدفون های بلوتوث به محض اتصال به گوشی با یک پاپ آپ کوتاه درصد شارژ هندزفری را اعلام می‌کنند.

3) اتصال به گوشی. وقتی هندزفری بلوتوث را به گوشی وصل کنید در لیست بلوتوث کمترین شارژ هر کدام از گوشی های هندزفری نشان داده می‌شود. مثلا اگر یک گوش 10 درصد و دیگری 5 درصد شارژ داشته باشد، عدد 5 درصد در لیست دیده می‌شود.

4) اتصال به کامپیوتر. زمانی که هندزفری بی سیم را به لپ تاپ وصل کنید می‌توانید میزان شارژ باقی مانده را در بخش Bluetooth & Other Devices ببینید. در بعضی دستگاه ها هم شارژ باقی مانده روی صفحه لپ تاپ پاپ آپ می‌شود.

نکاتی-در-مورد-شارژ-کردن-هندزفری-بیسیم

5) چراغ روی سری های هندزفری. بعضی از هندزفری ها یک چراغ LED روی خود دارند که کم بودن شارژ را نشان می‌دهد. مثلا زمانی که شارژ باتری آن گوش زیر 5 درصد باشد چراغش به رنگ قرمز چشمک زن در می آید.

6) نمایشگر کیس. یکی از راه های خواندن شارژ باقی مانده هندزفری بلوتوث کیس شارژ است. بعضی از کیس ها دارای نمایشگری هستند که علاوه بر شارژ کیس، اجازه مشاهده شارژ هندزفری بلوتوث را هم به شما می‌دهند.

 

سوال: از کجا بفهمیم کیس هندزفری چقدر شارژ داره؟

جواببسته به برند هندزفری و مدلش راه های متفاوتی برای فهمیدن شارژ هندزفری بلوتوث وجود دارد. خیلی از هندزفری ها فقط میزان حدودی شارژ را نشان می‌دهند و بعضی ها هم اصلا چیزی نشان نمی‌دهند. به طور کلی شما می‌توانید از راه های زیر شارژ کیس هندزفری را ببینید:

1) با استفاده از اپلیکیشن. میزان شارژ باقی مانده هندزفری ها معمولا در اپلیکیشن قابل رویت است.

2) چراغ LED چند رنگ. اگر کیس شارژر یک چراغ LED داشته باشد معمولا با سه رنگ سبز (60 تا 100 درصد) زرد (60 تا 30 درصد) قرمز (30 تا 0 درصد) میزان حدودی شارژ باقی مانده را به شما نشان می‌دهد. بدین صورت که وقتی در کیس را باز می‌کنید یکی از این چراغ ها شروع به چشمک زدن می‌کنند. مانند هندزفری سامسونگ Galaxy Buds

3) چراغ LED تک رنگ. اگر کیس شارژر چهار چراغ LED داشته باشد معمولا هر چراغ ¼ شارژ کامل را مشخص می‌کند. مثلا شارژ کردن هندزفری بلوتوث Haylou GT1 Pro دقیقا به همین صورت است.

4) نمایشگر کیس. بعضی از هدفون های بلوتوث روی کیس شارژ خود یک نمایشگر دارند که میزان شارژ باقی مانده داک شارژ را نشان می‌دهد.

 

سوال: اگه هندزفری ها رو بذاریم داخل داک شارژ باتریشون خراب میشه؟

جواب: اولا از آنجایی که اکثر هندزفری های بلوتوث به پروتکل های محافظت در برابر اضافه بار و اضافه جریان مجهز هستند خیلی بعید است که رها کردن هندزفری داخل داک شارژ به آن‌ها آسیبی بزند. در این هندزفری ها وقتی شارژ به 100 درصد نزدیک شود جریان کاهش پیدا میکند و تقریبا قطع می‌شود.

بنابراین احتمال بیش از حد شارژ کردن هندزفری بلوتوث تقریبا صفر است.

دلیل دیگر این است که بیشتر هندزفری های بلوتوثی از باتری های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. این باتری ها می‌توانند بدون مستهلک شدن تا 500 دفعه شارژ شوند. در واقع هر بار که باتری به زیر 20 درصد می‌رسد و آن را شارژ می‌کنید یکی از این دفعات شارژ مصرف می‌شود. پس نگه داشتن هندزفری بلوتوث داخل داک نه تنها آ‌سیبی نمی‌زند بلکه با نگه داشتن شارژ بالای 20 درصد سرعت استهلاک باتری را هم کم می‌کند.

 

سوال: زمان شارژ داک هندزفری ها داخلش باشن یا نباشن؟

جواب: تقریبا هیچ فرقی نمی‌کند. چون کیس شارژ هندزفری بلوتوث هم مانند خود هندزفری ها به استاندارد های محافظتی مجهز شده‌ تا در برابر اضافه بار مقاوم باشد. اما به طور کلی این شرایط دو حالت دارد:

1) کیس در حال شارژ است و هندزفری ها شارژ ندارند: در این صورت وقتی هندزفری ها را داخل کیس نگه داریم، بخشی از جریان ورودی به کیس شارژ صرف شارژ کردن هندزفری ها می‌شود. تا زمانی که هندزفری ها 100 درصد کامل شوند. به همین دلیل در بعضی برندها شارژ شدن کیس در این حالت کمی زمان بیشتری می‌برد.

2) کیس در حال شارژ است و هندزفری ها شارژ دارند: در این حالت تمام جریان ورودی صرف شارژ کردن باتری کیس می‌شود و فرایند شارژ شدن زمان کمتری می‌برد.

در هر دو حالت شما می‌توانید اول کیس را شارژ کنید و بعد هندزفری ها را داخلش قرار دهید.

بیشتر بدانید: بهترین هندزفری های بلوتوث مناسب مکالمه

 

سوال: اگه کیس هندزفری بلوتوثم رو گم کردم چیکار کنم؟

جواب: هندزفری های بلوتوث TWS یعنی آن‌هایی که کاملا بی سیم هستند و کیس دارند، برای شارژ شدن کاملا به داک وابسته‌اند. بنابراین در صورتی که کیس شارژ را از دست بدهید راهی برای شارژ کردن هندزفری های بلوتوث نخواهید داشت. 

تنها راه حل ممکن این است که کیس شارژر همان مدل را در فروشگاه ها یا تعمیراتی ها پیدا کنید، یا با داک شارژ هندزفری دوستتان (که همان مدل را دارد) سری ها را شارژ کنید.

 

7 دلیل رایج برای اینکه چرا هندزفری بلوتوث شارژ نمی‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند علت شارژ نشدن هدفون بلوتوثی شما باشند. برای اینکه بفهمیم کدام فاکتور باعث این مشکل شده است باید اول از همه چند مورد از دلایل رایج شارژ نشدن هندزفری بلوتوثی را بررسی کنیم.

 

ممکن است باتری خراب شده باشد

قطعا وقتی تلاش می‌کنیم هندزفری را شارژ کنیم و نمی‌شود اولین احتمالی که به ذهنمان خطور می‌کند خراب شدن باتریست. به هر حال باتری های هندزفری هم پس از مدتی مستهلک می‌شوند و کارایی‌شان پایین می‌آید. خودتان می‌توانید ببینید که بسیاری از لوازم هوشمند پس از مدتی استفاده دیگر مثل قبل شارژدهی نمی‌کنند. همین ضعیف شدن ممکن است نهایتا به خراب شدن و از کار افتادن هندزفری ختم شود. اما اگر هندزفری را تازه خریده باشید چی؟

نرم افزار هندزفری ها را آپدیت کنید

خیلی وقت ها مشکل شارژ نشدن هندزفری بلوتوث به خاطر آپدیت نشدن نرم افزار آن‌هاست. هر برند هندزفری از شیائومی گرفته تا سامسونگ یک نرم افزار مخصوص به خود دارند که هندزفری به واسطه آن به گوشی وصل می‌شود. هرچند وقت یک بار این برنامه را چک کنید که حتما به روز باشد.

ریست کردن 90 درصد مواقع جواب می‌دهد

ریست کردن هندزفری های بلوتوث به حل خیلی از مشکلات هندزفری ها کمک می‌کند. بسته به برند هندزفری که دارید روش ریست کردن آن فرق می‌کند. معمولا نحوه ریست کردن هندزفری ها در دفترچه راهنمای همراه آن‌ها نوشته شده اما اگر هم نوشته نشده بود.

 

هندزفری را برای مدتی طولانی در داک شارژ قرار ندهید

همه همیشه می‌پرسند که اگر هندزفری ها را برای مدت طولانی داخل داک شارژ قرار دهیم خراب می‌شوند؟ جواب بله است اما نه به خاطر over charge شدن بلکه به خاطر کم شدن باتری. اگر هندزفری ها را برای مدت طولانی داخل کیس رها کنید شارژ هر دو کیس و سری ها تمام می‌شود و به زیر 20 درصد می‌رسد. اما همانطور که در بالا توضیح دادیم بهتر است باتری قبل از 20 درصد دوباره شارژ شود تا مستهلک نشود.

بنابراین اگر زیاد از هندزفری بلوتوث خود استفاده نمی‌کنید، حتما هر 2 ماه یک بار آن را شارژ کنید.

پورت های شارژ را تمیز نگه دارید

تمیز کردن هندزفری بلوتوث باید به صورت روتین و مرتب انجام شود. حتما حواستان باشد که چیزی داخل درگاه‌ها و منافذ آن نرود یا به پورت ‌هایش فشار نیاورد. اگر پین های داخل پورت شارژ خراب شوند کیس قادر به شارژ کردن هندزفری های بلوتوث نخواهد بود. 

همیشه محل اتصال هندزفری ها به شارژر را نیز بررسی کنید تا چربی گوش باعث پوشاندن پین های اتصال نشود.

 

از کابل شارژ محافظت کنید

کابل شارژ هم یکی دیگر از اجزایی است که در فرایند شارژ کردن هندزفری بلوتوث تاثیرگذار است. اگر کابل تان زیادی در معرض کشیدگی یا خم شدن قرار دارد ممکن است از داخل آسیب دیده باشد. این آسیب باعث می شود تا جریان مورد نیاز داک شارژ و هندزفری ها تامین نشده و در نتیجه باتری‌شان آسیب ببیند.

 

دمای محیط را در نظر بگیرید

یکی از عواملی که معمولا در مشکل شارژ نشدن هدفون در نظر نمی‌گیریم، دمای محیط است. همه باتری ها یک بازه دمایی برای شارژ شدن دارند، اگر دمای محیط از دمای شارژ هندزفری ها بالاتر رود، ممکن است شارژ شدنشان با مشکل رو به رو شود.

 

5 راه حل افزایش طول عمر باتری هندزفری

با بررسی علت شارژ نشدن هندزفری بلوتوثی به این نتیجه می‌رسیم که الگوی مصرف ما تاثیر خیلی زیادی در دوام و سلامت باتری دارد. بنابراین در این بخش می‌خواهیم چند راه حل افزایش طول عمر باتری هندزفری را با هم بررسی کنیم.

نکاتی-در-مورد-شارژ-کردن-هندزفری-بیسیم

خاموش کردن هندزفری ها

اگر هندزفری بلوتوثی شما دارای کلیدهای لمسی برای خاموش/روشن کردن است، پیشنهاد ما به شما این است که حتما در مواقعی که نیازی ندارید آن‌ها را خاموش نگه دارید. زیرا الگوی مصرف باتری بر افزایش طول عمر هندزفری بسیار تاثیر گذار است.

در صورتی که هندزفری ها کلید نداشته باشند هم می‌توانید به داخل داک شارژ برشان گردانید.

 

نگهداری مناسب

منظور از نگهداری کردن از هندزفری بلوتوث این است که آن را در معرض شرایط آسیب زا قرار ندهید. قرار گرفتن در مقابل اشعه مستقیم UV خورشید می‌تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. از طرفی گرمای بیش از حد، سرمای زیاد و مواد شیمیایی همه جز عواملی هستند که کاملا با افزایش طول عمر باتری هندزفری در تضادند.

اگر دقت کرده باشید وقتی در فضاهای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار می‌گیرید باتری گوشی سریع‌تر خالی می‌شود. این اتفاق برای باتری هندزفری های بلوتوث هم رخ می‌دهد و باید مواظب بود.

 

استفاده از شارژر اصلی

همانطور که در بخش سوالات رایج هندزفری های بلوتوث گفتیم، کیس شارژر فابریک تنها راه برای شارژ کردن هندزفری های بلوتوث است. هر جایگزین دیگری (کیس شارژ یدک هندزفری) ممکن است باعث شود تا ولتاژ مناسب به هندزفری نرسد و باتری اش آسیب ببیند.

 

شارژ کردن هندزفری به طور منظم

هرگز هندزفری ها را برای مدت طولانی بدون شارژ رها نکنید. این کار سبب می‌شود تا باتری ضعیف شود و موقعی که می‌خواهید از آن استفاده کنید زیاد شارژ نگه ندارد. مدت زمان نگهداری شارژ در حالت استند بای برای هر مدل هندزفری بلوتوث متفاوت است، از این رو بسته به اینکه بعد از چند ماه باتری‌اش کاملا تخلیه می‌شود حتما باید به صورت دوره‌ای شارژش کنید.

 

فاصله از گوشی

یکی از راه های افزایش طول عمر باتری هندزفری این است که خیلی از منبع صدا دور نباشد. بنابراین اگر آن را به گوشی وصل کرده‌اید سعی کنید در فواصل کوتاه از گوشی بمانید و خیلی دور نشوید. همانطور که می‌دانید بلوتوث باتری زیادی مصرف می‌کند، پس هرچه انتقال سیگنال‌ها راحت تر باشد مصرف باتری هم کمتر می‌شود.

 

دیدگاه ها
خرید عمده،هندزفری بیسیم،ساعت هوشمند،ایرپاد،پاوربانک،خرید اینترنتی